Marketing i SEO optimizacija

Third party cookies

Kolačići trećih strana - Third party cookies

Kako funkcionišu kolačići trećih strana i kako im se prilagoditi

Četvrtak, 27. jun 2024.

U digitalnom svetu web sajtova, gde je personalizacija korisničkog iskustva ključna, kolačići trećih strana (en. third party cookies) igraju veoma važnu ulogu.

U poslednje vreme, međutim, zbog rastuće svesti o privatnosti i zaštiti podataka, web pregledači su počeli da automatski blokiraju ove kolačiće (najkorišćeniji web pretraživač, Google Chrome, je poslednji koji se pridružio istoj praksi).

Blokiranje kolačića trećih strana predstavlja vlasnicima web sajtova veliki izazov, jer su se neki do sada u velikoj meri oslanjali na ovaj metod dobijanja korisničkih podataka.

U ovom članku ćemo predstaviti šta su kolačići trećih strana, zašto su web pretraživači odlučili da ih blokiraju i kako vlasnici web sajtova mogu da se prilagode novoj stvarnosti.

Šta su kolačići treće strane?

Kolačići su male tekstualne datoteke koje web sajt čuva u pretraživaču korisnika u različite svrhe, kao što su:

  • Rad web stranice
  • Analitika poseta web sajtu
  • Čuvanje podataka za prijavu
  • Praćenje korisničkih podešavanja.

Kolačići treće strane su posebna vrsta kolačića koje ne postavljaju web stranice koje korisnik direktno posećuje, već tzv. treće strane kao što su oglašivači ili analitičke kompanije. Ovi kolačići se obično koriste za praćenje korisnika na različitim web adresama i za ciljano oglašavanje.

Zašto pretraživači blokiraju kolačiće trećih strana?

Nedavno su web pretraživači počeli da blokiraju kolačiće trećih strana. Razlog tome je pre svega bezbednost i zaštita privatnosti korisnika. U nastavku ćete naći najistaknutije razloge za takvu odluku.

Mozilla Firefox i Safari su bili među prvim popularnijim pretraživačima koji su počeli da blokiraju kolačiće trećih strana (neki drugi, manje popularni pretraživači takođe već koriste ovu funkciju). Sada im se pridružuje Google Chrome.

Zaštita privatnosti korisnika

Kolačići treće strane omogućavaju opsežno praćenje korisnika bez njihovog izričitog pristanka, što može dovesti do neželjenog prikupljanja ličnih podataka i kreiranja detaljnih korisničkih profila.

Sprečavanje neovlašćenog praćenja

Treće strane mogu pratiti korisnike na različitim web adresama, što predstavlja rizik po njihovu privatnost. Blokiranje ovih kolačića smanjuje količinu podataka koje treće strane mogu prikupiti bez znanja korisnika.

Poboljšanje bezbednosti

Kolačići trećih strana mogu predstavljati bezbednosni rizik jer dozvoljavaju zlonamernim sajtovima da prikupljaju korisničke podatke. Blokiranje smanjuje mogućnost zloupotrebe i narušavanja bezbednosti.

Smanjenje dosega oglašavanja

Ciljano oglašavanje zasnovano na kolačićima trećih strana može biti nametljivo i dosadno. Blokiranje ovih kolačića poboljšava korisničko iskustvo smanjenjem broja nametljivih oglasa.

Usklađenost sa zakonodavstvom

Zakonodavstvo kao što je GDPR u Evropskoj uniji zahteva jasnu saglasnost korisnika za korišćenje kolačića, posebno kolačića trećih strana. Automatsko blokiranje samo ovih pomaže da se poštuje zakon o zaštiti ličnih podataka.

Uticaj blokiranja kolačića trećih strana na vlasnike web sajtova

Blokiranje kolačića trećih strana predstavlja mnoge izazove za vasnike web sajtova, posebno one koji se oslanjaju na podatke iz ciljanog oglašavanja i detaljne analize ponašanja korisnika. Ispod ćete pronaći listu ključnih uticaja blokiranja kolačića trećih strana.

Ograničeni kapacitet za ciljano oglašavanje

Bez kolačića trećih strana, teže je kreirati tačne korisničke profile, što zauzvrat dovodi do manje efikasnih reklamnih kampanja i potencijalno nižih prihoda od oglašavanja.

Manje precizna analitika

Kolačići treće strane omogućavaju praćenje korisnika na različitim web adresama. Bez ovih podataka, analiza ponašanja korisnika je ograničena, što otežava optimizaciju sadržaja i usluga.

Promene u partnerstvu sa kompanijama koje pružaju napredna analitička rešenja

Vlasnici web sajtova će morati da prilagode svoja partnerstva sa oglasnim mrežama (kompanijama koje zahtevaju napredna analitička rešenja) koje zavise od kolačića trećih strana za praćenje i ciljanje korisnika.

Poboljšanje korisničkog iskustva

Blokiranje kolačića trećih strana može poboljšati korisničko iskustvo smanjenjem nametljivih oglasa, što dugoročno može poboljšati korisničko iskustvo sa web sajtom. Manje kolačića znači i brže otvaranje web stranice.

Prilagođavanje strategija praćenja korisnika

Vlasnici web sajtova će morati da pronađu alternativne metode za praćenje i prikupljanje korisničkih podataka, kao što su kolačići prve strane ili drugi metodi praćenja.

Kolačići trećih strana predstavljaju rizik za bezbednost podataka
Kolačići trećih strana predstavljaju rizik za bezbednost podataka

Kako se vlasnici web sajtova mogu prilagoditi blokiranju kolačića trećih strana?

Da bi se uspešno prilagodili blokiranju kolačića trećih strana, vlasnici web sajtova mogu prilagoditi svoje strategije na sledeći način.

Korišćenjem kolačića prve strane

Usredsredite se na upotrebu kolačića prve strane koje sami postavite i koristite. Ovi kolačići su prihvatljiviji za korisnike i pretraživače i omogućavaju praćenje ponašanja korisnika na vašoj web adresi.

Poboljšanje korisničkog iskustva i prikupljanje saglasnosti

Osigurajte da su korisnici jasno informisani o korišćenju kolačića i pribavite njihovu saglasnost za praćenje. Transparentnost i jasna komunikacija o tome kako i zašto prikupljate podatke mogu povećati poverenje korisnika.

Kontekstualno oglašavanje

Fokusirajte se na kontekstualno oglašavanje na osnovu sadržaja stranice koju korisnik trenutno pregleda. Ovo omogućava da se relevantni oglasi prikazuju bez potrebe za praćenjem korisnika na više web sajtova.

Korišćenje naprednih tehnologija za analitiku

Koristite napredne analitičke tehnologije kao što su mašinsko učenje i veštačka inteligencija da biste analizirali ponašanje korisnika na način koji ne zahteva upotrebu kolačića trećih strana.

Ove tehnologije mogu pomoći u razumevanju korisničkih obrazaca i optimizaciji sadržaja. Već iz postojeće GA4 analitike ili Matomo analitike dobijate mnogo korisnih podataka koje možete analizirati i dobiti niz korisnih informacija.

Podsticanje aktivnosti korisnika

Podstaknite korisnike da se prijave za biltene, kreiraju naloge ili učestvuju u anketama. Podaci dobijeni na ovaj način su dragoceni i mogu se koristiti za personalizaciju sadržaja i ciljano oglašavanje bez upotrebe kolačića trećih strana.

Partnerstva i saradnje

Radite sa drugim web sajtovima i kompanijama kako biste delili podatke prve strane na način koji je u skladu sa zakonima o zaštiti podataka. Ova partnerstva mogu pomoći u prikupljanju više različitih vrsta podataka o korisnicima.

Investirajte u sopstvena rešenja za podatke

Razvijte sopstvene platforme podataka koje omogućavaju prikupljanje, skladištenje i analizu podataka na bezbedan i legalan način. Ovo uključuje razvoj rešenja za upravljanje pristankom i zaštitu privatnosti korisnika, kao i CRM sistem.

Sa sveobuhvatnim sistemom možete dobiti mnogo više i na taj način pomoći poslovanju cele kompanije.

Poboljšanje sadržaja i angažovanja korisnika

Povećajte kvalitet sadržaja i angažovanje korisnika na vašoj web stranici. Bolji sadržaj i veće angažovanje korisnika mogu povećati broj korisnika koji se vraćaju na web sajt, a takođe ima pozitivan efekat na vreme koje korisnik provede na web sajtu, jer bolji sadržaj i angažovanje imaju tendenciju da to vreme produže. Na ovaj način možete delimično nadoknaditi gubitak podataka koje biste dobili uz pomoć kolačića treće strane.

Zaključak

Blokiranje kolačića trećih strana je važan korak za bolju zaštitu ličnih podataka, ali takođe predstavlja izazov za vlasnike web sajtova. Uprkos svemu, ovo je prilika da se poboljša način upravljanja podacima, poveća transparentnost nad podacima, mogućnost povećanja lojalnosti korisnika i korišćenje inovativnih pristupa u oglašavanju i analitici. Koristeći gore opisane strategije, vlasnici web sajtova mogu ne samo da održavaju trenutne rezultate, već i da uspešno iskoriste promene kako bi poboljšali svoj web sajt i korisničko iskustvo.

Prilagođavajući se novim trendovima i tehnologijama, vlasnici web sajtova mogu da stvore pouzdanije i privlačnije onlajn okruženje koje poštuje privatnost korisnika, istovremeno obezbeđujući efikasno prikupljanje podataka i mogućnost većih konverzija.