Blog & vesti

Šta je budućnost web pretraživača?

Šta je budućnost web pretraživača?

Da li će Google povećati svoju dominaciju među pretraživačima?

Ponedeljak, 1. mart 2021.

U januaru prošle godine Microsoft je objavio novi web pretraživač Microsoft Edge koji radi sa Google-ovim sistemom Chromium, koji je osnova Google Chrome-a, Samsung Interneta i Opere. Prelaskom na bazu Chromium, Microsoft se oprostio od razvoja sopstvenog sistema web pretraživača, nekada poznatog i kao Internet Explorer. Internet Ekplorer se danas retko koristi. Velika većina savremenih web adresa više ne podržava rad stranica u pretraživaču Explorer, a sam Microsoft je ukinuo podršku za rad Explorer-a.

Logo Internet Explorer-a
Logo Internet Explorer-a

Šta je web pretraživač?

Web pretraživač je aplikacija koja nam omogućava pristup i pregled web stranica. Najpopularniji web pretraživači su Google Chrome, Apple Safari, Mozilla Firefox, Opera i Microsoft Edge.

Da li je Google-ova dominacija loša stvar?

Nijedan monopol nije poželjan ni u jednoj industriji. Krajem veka Internet Explorer je imao monopol u ovoj oblasti. Kao rezultat, vlasti su potom intervenisale na tržištu web pretraživača, sprečavajući tako dalje monopole u ​​ovoj oblasti.

Loša stvar monopola je što programeri web stranica prestaju da podržavaju web adrese na različitim pretraživačima i uređajima. Na ovaj način započinje podrška samo jednom sistemu, čime se gubi raznolikost weba. Sama mreža je raznolika, a različitost u svim oblastima, uključujući web pretraživače, čini je još posebnijom. Bez podrške, web pretraživač može postati kanal putem kojeg hakeri mogu pokretati napade ili viruse na korisnike.

Pretraživači koji koriste Google Chormium kao osnovu imaju 70% udela u korišćenju na mreži. Gledajući sa bezbednosnog stanovišta, ukoliko je Chromium imao bilo kakvih problema ili sigurnosnih rupa, ovo može postati veliki problem za većinu web-a i web stranica.

Mnogi web programeri podržavaju raznolikost web-a, web rešenja, jer to omogućava lojalnu konkurenciju i raznovrsna rešenja. Njihova želja je da u budućnosti neće biti monopola i da korisnik ima slobodan izbor koji sistem ili pretraživač će koristiti.

Logo Google Chrome
Logo Google Chrome

Web pretraživač i izrada web sajta

Web adresa se ne može otvoriti bez web pretraživača koji je i osnovni uslov za prikazivanje web sajta.

Web pretraživači su usko povezani sa dizajnom web stranica i dizajnom online prodavnica. Svaki pretraživač ima određene jedinstvene karakteristike i pravila. Često prilikom kreiranja web stranice možete videti razlike u performansama različitih pretraživača. Iako je ovo ponekad vrlo nezahvalan zadatak za samog programera, to nije nužno i loše. Raznolikost je ta koja vodi razvoju bolje web stranice i boljeg krajnjeg proizvoda.

Udeo na tržištu web pretraživača

Prema najnovijim podacima, najveći web pregledači imaju sledeći udeo na tržištu:

Pretraživači za desktop

Naziv pretraživača Udeo na tržištu u %
Chrome 66,59%
Safari 10,38%
Edge 8,33%
Firefox 8,10%
Opera 2,64%
Internet Explorer 1,94%
Drugi 2,02%

 

Pretraživači za mobilne telefone

Naziv pretraživača Udeo na tržištu u %
Chrome 61,35%
Safari 25,68%
Samsung Internet 6,59%
UC 2,46%
Opera 1,91%
Firefox 0,50%
Drugi 1,51%

 

Pretraživači za tablete

Naziv pretraživača Udeo na tržištu u %
Safari 46,40%
Chrome 44,82%
Samsung Internet 3,53%
AOSP 2,45%
Opera 0,63%
Firefox 0,19%
Drugi 1,98%

 

Na većini uređaja, Google Chrome ima veliku prednost u odnosu na druge pretraživače. Izuzetak su tableti, gde prvo mesto zauzima pretraživač Safari, koji se može naći na svim Apple uređajima koje pokreće iOS.

Nešto drugačiji pristup ima Mozilla Firefox

Mozilla i njeni programeri imaju drugačiji pogled na World Wide Web od ostalih pretraživača. Ostali pretraživači žele da prikupe mnogo podataka o korisnicima, koje oni kasnije prodaju ili ih koriste u reklamne svrhe. Firefox, međutim, ima drugačiju viziju. Oni se fokusiraju na to da bez oglasa budu na mreži, gde prodaja podataka nije glavni poslovni model. Zbog toga Firefox automatski odbija oglase bez ikakvih posebnih podešavanja u pretraživaču. Pored toga, odbacuje kolačiće treće strane i rudare kripto valuti.

Mozille-in način razmišljanja sumirao je i Apple, koji je počeo da prikuplja znatno manje informacija o svojim korisnicima putem pretraživača Safari, a pored toga, takođe su počeli da odbijaju nezavisne kolačiće.

Logo Mozilla Firefox
Logo Mozilla Firefox

Kakvi su izgledi?

Dominacija pretraživača zasnovanih na Chromium-u će verovatno ostati još neko vreme. Međutim, možda će doći do pomaka u pretraživačima koji stavljaju veći naglasak na privatnost korisnika i blokiranje oglasa. Oglasi su preplavili mrežu i na nekim stranicama su dosadni. Previše oglasa ima negativne posledice na samo korisničko iskustvo.

Internet mora ostati slobodan i korisnik mora odlučiti koji će pretraživač koristiti. Raznolikost sistema je uslov za web programere da kreiraju kreativna i bolja rešenja. Međutim, korisnici moraju da razmotre sigurnost svojih podataka. Svrha većine pretraživača je da prikupi što više informacija o korisnicima koje kasnije koriste u reklamne svrhe.